Reuma

Reuma is een verzamelnaam van meer dan 100 verschillende aandoeningen aan de spieren gewrichten en pezen. Bij sommige reumatische aandoeningen zijn ook de organen betrokken. Ruim 2 miljoen mensen in Nederland lopen in hun dagelijks leven met pijn, stijfheid en vermoeidheid door de reuma.

Symptomen van reuma kunnen zijn:

• Minder goed kunnen buigen, strekken of bewegen dan de gewrichten
  • Pijnlijke, stijve, dikke of warme gewrichten
  • Stijfheid in de ochtend
  • Er is een mogelijkheid dat u bloedarmoede kan krijgen
  • Vaak zijn de klachten aan de linker en rechter kan van het lichaam het zelfde

Je herkent reuma aan pijnlijke, stijve, dikke of warme gewrichten. Het komt vaak voor in de handen, polsen voeten of enkels.

Het is van cruciaal om een dokter te raadplegen als u reumatische klachten heeft. Er zijn periodes dat de klachten erger kunnen zijn dan de andere periode.

Reuma

”Bij Fysio Alblasserdam behandelen we u liever vandaag dan morgen. Daarom houden wij onze wachtlijsten kort. Klachten en/of pijn verergeren namelijk als er niets aan gedaan wordt. Bovendien is het belangrijk om te weten wat er speelt en wat u kunt doen aan uw herstel. Verbijt de pijn niet, maar maak zo snel mogelijk een afspraak.”

John Grootendorst

”’Kon direct terecht, fijne therapeut”

Pim van der Merwe

”Helpen me erg goed voor mijn Reuma. Ik kan het dagelijks leven weer goed oppakken”

Jannie de Groot

”Heerlijk om in zo’n grote ruimte de oefeningen te doen.”

De meeste reumatische aandoeningen zijn chronisch. Dit betekent dat je er niet van kan genezen. Zonder behandeling kunnen de klachten erger worden. Door middel van een goede behandeling kan de aandoening tot rust komen en kunnen de klachten verminderd worden. Het verloop van reuma is bij iedereen anders.

Reuma-Alblasserdam

Behandeling van reuma

• reuma is onderverdeeld in 3 categorieën.

• Artrose

Bij artrose verslechterd het kraakbeen in de gewrichten. Artrose kan voorkomen in één of meerdere gewrichten. Artrose is de meest voorkomende vorm van reuma in Nederland.

• Weke delen-reuma

Weke delen-reuma is een aandoening aan de spieren, pezen of slijmbeurzen. Fibromyalgie is de bekendste vorm van weke delen-reuma, waarbij er pijn in de spieren en het bindweefsel optreedt.

• Ontstekingsreuma (auto-immuunziekten)

Bij deze vorm van reuma ziet het immuunsysteem gezonde cellen aan als kwade indringers, hierdoor ontstaan er ontstekingen in de gewrichten van het lichaam.