Reuma

Reuma is een verzamelnaam van meer dan 100 verschillende aandoeningen aan de spieren gewrichten en pezen. Bij sommige reumatische aandoeningen zijn ook de organen betrokken. Ruim 2 miljoen mensen in Nederland lopen in hun dagelijks leven met pijn, stijfheid en vermoeidheid door de reuma.

Symptomen van reuma kunnen zijn:

• Minder goed kunnen buigen, strekken of bewegen dan de gewrichten
  • Pijnlijke, stijve, dikke of warme gewrichten
  • Stijfheid in de ochtend
  • Er is een mogelijkheid dat u bloedarmoede kan krijgen
  • Vaak zijn de klachten aan de linker en rechter kan van het lichaam het zelfde

Je herkent reuma aan pijnlijke, stijve, dikke of warme gewrichten. Het komt vaak voor in de handen, polsen voeten of enkels.Het is van cruciaal om een dokter te raadplegen als u reumatische klachten heeft. Er zijn periodes dat de klachten erger kunnen zijn dan de andere periode.

Behandeling van reuma

• reuma is onderverdeeld in 3 categorieën.
    • Artrose
  • Bij artrose verslechterd het kraakbeen in de gewrichten. Artrose kan voorkomen in één of meerdere gewrichten. Artrose is de meest voorkomende vorm van reuma in Nederland.
    • Weke delen-reuma
  • Weke delen-reuma is een aandoening aan de spieren, pezen of slijmbeurzen. Fibromyalgie is de bekendste vorm van weke delen-reuma, waarbij er pijn in de spieren en het bindweefsel optreedt.
    • Ontstekingsreuma (auto-immuunziekten)
  • Bij deze vorm van reuma ziet het immuunsysteem gezonde cellen aan als kwade indringers, hierdoor ontstaan er ontstekingen in de gewrichten van het lichaam.