Nekpijn

Nekpijn, we kennen het allemaal. Een vermoeiende, trekkende pijn die niet fijn aanvoelt. Vaak wordt nekpijn veroorzaakt door verkrampte spieren. Deze klachten ontstaan vaak door verklevingen en knopen in de spierweefsels. Niet alleen de spieren in uw nek kunnen leiden tot nekpijn, maar ook de spieren rondom uw schouders en rug kunnen zorgen voor klachten. Vaak resulteert nekpijn in hoofdpijn.

Oorzaken nekpijn

Het is niet altijd even eenvoudig om te achterhalen waar nekklachten vandaan komen. Stress is een van de veelvoorkomende oorzaken van nekpijn, maar dit is natuurlijk niet altijd het geval. Een houding en de manier waarop iemand beweegt kan ook belangrijke rol spelen, dit kan bijvoorbeeld komen door een verkeerde slaap of zithouding. In de meeste gevallen trekt de pijn in de nek vanzelf weg.

De meest voorkomende klachten bij nekpijn zijn:

• Een zeurende of stekende pijn in de nek
  • Stijfheid in de nek
  • Uitstralende pijn naar schouders, hoofd of armen

Deze klachten kunnen zo hevig dat u in uw dagelijkse bezigheden hinder kan ervaren.

”Bij Fysio Alblasserdam behandelen we u liever vandaag dan morgen. Daarom houden wij onze wachtlijsten kort. Klachten en/of pijn verergeren namelijk als er niets aan gedaan wordt. Bovendien is het belangrijk om te weten wat er speelt en wat u kunt doen aan uw herstel. Verbijt de pijn niet, maar maak zo snel mogelijk een afspraak.”

Behandeling van Nekpijn

Er zijn verschillende dingen die u zelf kunt doen om de klachten in de nek te verminderen. Er zijn ook adviezen die handig zijn om op te volgen, deze adviezen zijn:

• Voldoende rust voor de nek
    • Het nemen van een warme douch of warmte crème
    • Zorg voor voldoende ontspanning
    • Onderzoek waar de klachten vandaan komen

In de meeste gevallen gaat nekpijn vanzelf over. Is dit niet het geval? Dan is het handig om een fysiotherapeut te benaderen om de klachten te onderzoeken. Bij fysio Alblasserdam behandelen wij uw nekklachten en geven we tips hoe dit in de toekomst te voorkomen.

Pim de Groot

”’Super fijne praktijk”

Ada van der Hoogt

”Direct minder pijn in de nek na de behandeling”

John in ’t Veld

”Top service, kon snel terecht.”